De eerste stap is INZIEN wat de problematiek is van de organisatie. De organisatie wordt doorgelicht of er vindt een audit op het programma/project plaats. Waarom worden de doelen niet gehaald? Waar liggen de knelpunten? Is er een gevoel van urgentie? Welke conflicten zijn voelbaar? Waarom lopen zaken niet zoals ze zouden moeten lopen? Waarom levert het programma/project geen resultaten op volgens planning en volgens budget? In deze stap vindt er een risicoanalyse plaats en worden er conclusies getrokken over de huidige situatie.
|
|
|
De tweede stap is INLEVEN in de bereidheid van de mensen en het vermogen van de organisatie om te veranderen. Wat drijft de mensen? Wat zijn de ambities? Welke verwachtingen leven er in de organisatie? In deze stap worden de gemeenschappelijke missie, visie, kernwaarden en kernkwaliteiten van de organisatie vastgesteld. De richting wordt bepaald en vertaald in concrete veranderdoelen. Heldere communicatie hierover naar de organisatie is van cruciaal belang. Daarnaast wordt vastgesteld onder welke voorwaarden de veranderingen gerealiseerd kunnen worden. Wat is maakbaar en haalbaar? Kunnen de mensen in de organisatie de verandering aan? Welk tempo van veranderen is realistisch?
|
|
|
De derde stap is INVOEREN van realistische veranderingen. De veranderdoelen worden concreet uitgewerkt in een plan van aanpak of programmaplan, met daarin een planning van de doorlooptijd, capaciteit en geld. Welke implementatiestrategie sluit aan bij de veranderdoelen? Hoe ziet de (programma)organisatie eruit? Welke capaciteit kan intern worden vrijgemaakt? Hoe wordt de besturing ingericht? Tijdens de implementatie vindt er continu monitoring en bijsturing plaats op basis van periodieke rapportages. Op korte termijn zichtbare resultaten behalen, het tempo hoog houden en het vieren van successen, zijn essentieel voor het draagvlak van de veranderingen in de organisatie.
Succes is geen toeval!
|
|
|